نشانه شناسی در زبان موسیقی: تحلیل مفاهیم نشانداری در موسیقی بلوز
نام نویسنده(فارسی)
نوع مقاله (فارسی )
مقاله پژوهشی
چکیده مقاله (فارسی )
چکیده
نشانه و نشانه¬شناسی با توجه به آرای چارلز سندرز پیرس به سه بخش تقسیم می¬شود که به ترتیب نماد، نمایه و شمایل نامیده می¬¬شوند. در این پژوهش با توجه به نظریه پیرس به بررسی بخشی از موسیقی سنتی آمریکای جنوبی ) موسیقی بلوز( پرداخته می¬شود و در زبان موسیقی با تطبیق در نشانه شناسی مورد بحث است. در این جستار بر اساس آرای پیرس، سبک موسیقی بلوز براساس دوازده میزانی که تبین نشانه¬ای از یک موقعیت زمانی و مکانی و فرهنگی در زبان موسیقی است تحلیل و بررسی می¬شود. این تحلیل بیانگر این است که ارتباط مفهومی زبان موسیقی برای انسان از طریق درک دستوری زبان موسیقی به مثابه زبان گفتار در انسان حائز اهمیت و قابل فهم است. از طریق زبان موسیقی با ویژگی های زبان گفتاری میتوان به ایجاد ارتباط و درک مفاهیم و تولید نشانه ها و ایجاد اندیشه رسید. زبان موسیقی همانند زبان¬های گفتاری مستلزم شناخت عناصر و الفبایی است که از آن برای ارتباطات استفاده می¬شود. نشانه شناسی که پیرس به تفکیک در نماد و نمایه و شمایل از آن صحبت می¬کند مصداقی برای گسترش و تفهیم تمام آن چیزی است که تبدیل به گفتار می¬شود.
کلید واژه: شمایل، موسیقی بلوز، نشانه، نماد، نمایه
کلید واژه های (فارسی)
: شمایل، موسیقی بلوز، نشانه، نماد، نمایه
عنوان مقاله (انگلیسی )
Semiotics in music: Analysis of Semiotics Notions in Blues Music
نام نویسنده (انگیسی)
چکیده (انگیسی)
Abstract
According to the views of Charles Sanders Pierce, semiotics and signs are divided into three parts, which are called symbol, index and icon, respectively. In this study, according to Pierce's theory, a part of South American traditional music called blues music which is studied and discussed in detail in the language of music with adaptation in semiotics. This analysis indicates that the conceptual relationship of the language of music to humans through the grammatical understanding of the language of music as a spoken language in humans is important and understandable, which is described in detail. Through the language of music, with the features of spoken language, it is possible to communicate and understand concepts, and to produce signs and ideas. The language of music, like spoken languages, requires knowledge of the elements and the alphabet used for various communications. The semiotics that Pierce speaks separately in symbol, index, and icon is an example of the expansion and understanding of all that becomes speech.
Keywords: Blues Music, Icon, Index, Signs, Symbols,