تحلیل و نقد شعر «گردش سایه ها» سهراب سپهری از دیدگاه نقد فرمالیستی
نام نویسنده(فارسی)
نوع مقاله (فارسی )
مقاله پژوهشی
چکیده مقاله (فارسی )
نقد فرمالیستی یا نقد نو، زمینه تحلیل شکل یا ویژگی های درون متنی یک اثر را برای رسیدن به محتوا و درونمایه-بدون نیاز به جنبه های برون متنی آن اثر- فراهم کرده است. بررسی وحدت اندام وار یک متن و نیز هنجارگریزی های حاصل از تکرار، جزء مولفه ها و مفروضات در بحث نقد فرمالیستی است که می تواند در زمینه ی بررسی و تحلیل متون ادبی و به خصوص شعر معاصر، محققان را به کار آید. سهراب سپهری در زمره شاعران نوپرداز معاصر است که فرم و شکل و نیز محتوا و درونمایه آثارش، مورد توجه عام و خاص بوده و هست. با وجود رواج گسترده پژوهش های فرمالیستی و دیدگاه علمی آن و با وجود فراهم بودن زمینه بررسی و تحلیل اشعار سهراب از منظر نقد فرمالیستی، پژوهش های جدی زیادی در این زمینه صورت نگرفته است و این پژوهش می تواند در این گستره اشعار او را تحلیل و نقد کند. در این مقاله با استفاده از عوامل درون متنی، شعر «گردش سایه ها»، سپهری را با روش توصیفی – تحلیلی و با استفاده از منابع مکتوب، از جنبه های زبانی، ادبی، بلاغی و زیبایی شناختی مورد تحلیل و بررسی قرار داده ایم. بررسی های درون متنی این متن نشان می دهد که سپهری مفهوم «گردش» را به زیبایی در «وحدت اندام وار» شعرش به تصویر کشیده است. وی این تصویر را با استفاده از «هنجارگریزی»های مناسب در قالب «تکرارِ» واژه ها، گروه ها، جملات و ساخت ها، استعاره، کنایه و متناقض نماها که نقشی مهم در شکل گیری تنش شعری دارند و خلق ایماژهای دیداری و شنیداری «تکرار» شونده به خوبی نشان داده است. در واقع، شعر «گردش سایه ها» آینه ای است که تحول فکری سهراب را در دوره های مختلف که در طی آن شاعر از تاریکی بیرون می آید و به روشنایی می رسد؛ منعکس می سازد
کلید واژه های (فارسی)
سهراب سپهری، گردش سایه ها، نقد ادبی، فرمالیسم
عنوان مقاله (انگلیسی )
A study and analysis of the poem "Circulation of Shadows" by Sohrab Sepehri From the point of view of formalist critique
نام نویسنده (انگیسی)
چکیده (انگیسی)
Abstract
Formalist or neo-critical critique provides the basis for analyzing the form or in-text features of a work in order to arrive at the content and theme without the need for extra-textual aspects of that work. The study of the organ-like unity of a work as well as the aberrations resulting from repetition are among the components and assumptions in the discussion of formalist critique that can be used by researchers in the field of study and analysis of literary texts, especially contemporary poetry . Sohrab Sepehri is one of the modern contemporary poets whose form and form as well as its content and theme have been and are of general and special interest.
Despite the widespread popularity of formalist research and its scientific perspective, and despite the fact that the field of critique and study of Sohrab Sepehri's poems from the perspective of formalist critique, not much work has been done in this field and this research can be a victory for other Sohrab's poems and other newcomers. Therefore, in this article, using in-text factors, the poem "Circulation of Shadows", composed by Sohrab Sepehri in a descriptive-analytical method and using written and library sources, from linguistic, literary, rhetorical and aesthetic aspects. We have analyzed and examined. In-text studies of this work show that Sepehri has beautifully portrayed the concept of "circulation" in his "organ-like unity" of his poem. He uses this image by using "abnormalities" in the form of "repetition" of words, groups, sentences and constructions, metaphors, ironies, and paradoxes that play an important role in the formation of poetic tension, and the creation of visual images. And the "repetitive" hearing is well illustrated. In fact, the poem "Circulation of Shadows" is a mirror that reflects the intellectual evolution of Sohrab in different periods during which the poet emerges from darkness and reaches light.
کلید واژه های (انگلیسی)
Sohrab Sepehri, Circulation of Shadows, Literary Criticism, Formalism