تأثیر آموزش کلمات انسجامی گفتمانِ کتاب های درسی انگلیسی بر پیشرفت مهارت درک مفاهیم دانش آموزان ایرانی متوسطه دوم
نام نویسنده(فارسی)
نوع مقاله (فارسی )
مقاله پژوهشی
چکیده مقاله (فارسی )
در مهارت خواندن، دانش کلمات انسجامی گفتمان (DOWs) را می توان به عنوان الگوهای اصلی بلاغی در ساختار متن برای موفقیت درک مطلب در نظر گرفت. تحقیق حاضر کوشید به بررسی تأثیر آموزش کلمات انسجامی گفتمانِ کتاب های درسی انگلیسی بر پیشرفت مهارت درک مفاهیم دانش آموزان سطح متوسطه دوم بپردازد. بدین منظور، 30 دانش آموز دختر پایه دهم از میان 80 دانش آموز از دبیرستان دخترانه زینب، هشتپر، گیلان، ایران، از طریق آزمون SPT تعیین سطح و سپس به دو گروه 15 نفره آزمایش و شاهد تقسیم بندی شدند. دو آزمون درک مفاهیم (به عنوان پیش آزمون و پس آزمون) برای هر دو گروه برگزار گردید. پانزده زبان آموز گروه آزمایش، برنامه آموزشی توانایی خواندن و درک مفاهیم را در هشت هفته (یک بار در هفته) از طریق آموزش زبان مبتنی بر کلمات انسجام گفتمانی (کلمات واژگانی و کلمات دستور زبانی) دریافت نمودند درحالیکه 15 دانش آموز گروه شاهد همان آموزش را با روش رایج سیستم جدید آموزش مدارس دریافت کردند. داده های گردآوری شده با استفاده از آمارتوصیفی، آزمون های تی تست مستقل و جفتی، آزمون لوین و eta squared به کمک نرم افزاز SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته های تحقیق با توجه به نمرات بالای گروه آزمایش در پس آزمون نسبت به گروه شاهد نشان داد که آموزش کلمات انسجامی گفتمان در متن بر پیشرفت توانایی خواندن و درک مفاهیم دانش آموزان مؤثر است. بنابراین، آموزش ویژگی های DOWs به عنوان ابزار شکلی نه تنها برای پیشرفت مهارتِ درک مفاهیم خواندن دانش آموزان بلکه بالا بردن حساسیت آنها به اهمیتِ شکل و معنی کلمات در فرایند یادگیری زبان انگلیسی سودمند است.
کلید واژه های (فارسی)
انسجام،انسجام کلمات،خواندن،متن،آگاهی گفتمان،کلمات تنظیم کننده گفتمان،خواندن و درک مطلب
عنوان مقاله (انگلیسی )
The Effect of Teaching Discourse-Organizing Words of English Textbooks on the Improvement of Iranian Senior High School Students’ Reading Comprehension Skill
نام نویسنده (انگیسی)
چکیده (انگیسی)
Abstract
The knowledge of discourse organizing words (DOWs) in reading skill can be considered as basilar rhetorical patterns in text structure for successful reading comprehension. The present study tried to investigate the effectiveness of teaching DOWs on the improvement of Iranian Senior High School students’ reading comprehension skill. To this end, 30 students out of 80 at Zeinab Girls Senior High School (Vision 1) in Talesh, Guilan, Iran, were selected based on their scores of Solutions Placement Test, and then divided into an experimental group and a control group. Two reading comprehension tests (as the pretest and the posttest) were administered to all the participants. The experimental group received an eight-week training program of reading comprehension via teaching DOWs features (lexical and grammar words). The modelling instruction for the control group was based on Iranian regular educational system. The data were analyzed using the SPSS software, and the results were scrutinized through descriptive statistics, paired-samples t-test, independent-samples t-test, eta squared and the Levene’s test. The results showed a significant difference between two groups’ mean values which highlighted the significant effect of teaching DOWs features of lexical and grammar words on the experimental group's reading comprehension skill compared to that of the control group. Therefore, it is helpful to teach the DOWs features as scaffolding tools not only to improve the students’ reading comprehension skill but also raise their sensitivity to the importance of the form and meaning of the words in the process of English learning.